Методичні розробки


https://drive.google.com/file/d/1YhO7D9A6W4MJ_q8_PEX7UO5Fg612WQeX/view?usp=sharing Тема курсової роботи: «Упровадження інформаційно-комунікативних технологій у 
навчально-виховний процес позашкільного навчального закладу»

Проект з профорієнтації вихованців гуртків комунального закладу Чернівецький обласний центр науково-технічної творчос ті учнівської молоді: "Світ професій – мій вибір, мій успіх"
Дітей, їх особисту гідність та їх потреби треба так само планувати, як і старших, і, тільки поводячись з ними лагідно, щиро, розумно, як з рівними, входячи в їх спосіб думання, можна виховувати чесних, щирих, правдолюбивих і справді вільних людей.
Іван Франко
Керівник проекту: Рибалка Любов Анатоліївна, завметодвідділом комунального закладу “Чернівецький обласний центр науково-технічної творчості учнівської молоді”
Учасники проекту: методисти, керівники гуртків, вихованці, батьки
Соціальні партнери: викладачі інституту фізико-технічних та комп’ютерних наук Чернівецького національного університету ім.Ю.Федьковича, інституту термоелектрики, коледжами та вищими професійними училищами м.Чернівців, представники колективів підприємств міста
Тип проекту: практико-орієнтований
За змістом: міжпредметний
За характером контактів: зовнішній
За кількістю учасників: груповий
Тривалість: 2012-2019 роки
І. АКТУАЛЬНІСТЬ
Проблема вибору професії завжди була актуальною і тим більше, залишається такою в сучасних умовах. Яку професію обрати – одне з головних завдань у житті кожної людини. З причини незнання правил вибору професії, ситуації на ринку праці, відсутності практичного досвіду професійної діяльності близько 40% молодих людей обирають професію, яка не відповідає їх інтересам, нахилам та вподобанням. Особливо значущою є проблема набуття вихованцями гуртків адекватних знань про певний рід професійної діяльності, власні можливості оволодіння нею.
На ринку праці склалася парадоксальна ситуація – безробіття і дефіцит кадрів. Значна частина молоді після закінчення навчального закладу змушена працевлаштовуватися не за фахом, одержувати статус безробітного або взагалі виїжджати в пошуках роботи за межі області або держави.
Як показує аналіз ринку праці нашого регіону, фахівці, що мають кваліфікацію за масовими робочими професіями, в останні роки стабільно затребувані на підприємствах. За даними Державної служби зайнятості Чернівецької області впродовж січня-грудня 2017 року, кількість вакансій складала 14,3 тис., у тому числі для робітників – 5,4 тис. Найпопулярнішими професіями, які сьогодні мають попит, є професії висококваліфікованих робітників-слюсарів, токарів, електрогазозварювальників, водіїв, кухарів, продавців та інших представників робочих професій. На ринку праці регіону, як і раніше, у надлишку економісти, юристи, бухгалтери, товарознавці, технологи, секретарі та інші.
Проблема підготовки вихованців гуртків до свідомого вибору професії стає особливо актуальною тому, що орієнтація на певну професійну діяльність, свідомий вибір свого життєвого шляху є невід’ємною складовою всього навчально-виховному процесу з науково-технічного напряму позашкільної освіти.
ІІ. МЕТА ПРОЕКТУ
§  допомогти учневі визначитися у своїй професійній спрямованості, зробити вибір та в майбутньому відчути щастя життєвої реалізації;
§  вселити віру у власні сили та бачення перспективи кращого розвитку свого майбутнього. Потрібно не просто мріяти, а цілеспрямовано йти до мрії.
ІІІ. ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ
І. Надання допомоги вихованцям гуртків у виборі професії:
§  створення умов для вибору професії, разом з тим формування здатності до самостійного й усвідомленого рішення щодо свого вибору;
§  допомога вихованцеві гуртка зосередитися та розібратися в тому, чого він «хоче» - його бажання, інтереси, нахили, і що він «може» - які в нього знання, здібності, стан здоров’я, і наскільки виникає «потреба» його вибору на ринку праці;
§  виявлення та формування в школярів стійких професійних інтересів, здібностей і можливостей.
ІІ. Створення моделі профорієнтаційної роботи в комунальному закладі “Чернівецький обласний центр науково-технічної творчості учнівської молоді”:
§  побудова профорієнтаційної роботи на основі врахування вікових особливостей вихованців гуртків;
§  конструювання пізнавального профорієнтаційного матеріалу на основі принципів системності, послідовності й наступності;
§  застосування активних методів навчання та виховання в профорієнтаційній роботі;
§  реалізація творчих зв'язків керівника гуртка з батьками і педагогами навчальних закладів міста, викладачами вищих учбових закладів м.Чернівців.
ІV. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
§  підвищення позитивного іміджу робітничих та інженерних професій;
§  забезпечення профінформаційних, профконсультаційних потреб учасників проекту;
§  функціонування бази профорієнтаційного досвіду задля передачі його колегам.
ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ
Етап
Термін реалізації
Завдання
Відповідальні
І. Підготовчо-організаційний
Вересень – жовтень 2012
§  обґрунтувати актуальність і перспективність для навчального закладу розробки цієї проблеми;
§  проаналізувати і узагальнити передовий досвід із цієї проблеми, досвід педагогічного колективу.
Рибалка Л.А.
ІІ. Планово-прогностичний
Листопад – грудень 2012
§  розробити проект (визначити конкретні цілі і завдання, зміст на кожному етапі дослідження);
§  здійснити захист проекту;
Рибалка Л.А.
ІІІ. Організаційно-виконавчий
Січень 2013 -Травень 2018
Пізнавально-пошуковий етап (вихованці початкового рівеня навчання, вік 5—7 клас).
§  формувати ціннісні орієнтації, мотивувати самопізнання, установку на власну активність у професійному самовизначенні та оволодінні професійною діяльністю;
§  систематично ознайомлювати з професіями у навчально-виховному процесі;
§  формувати уміння самооцінки, самоаналізу з метою усвідомлення власної професійної спрямованості;
§  консультувати щодо вибору профілю подальшої освіти, форм трудової підготовки.
Результат — вибір напряму (профілю) навчання, продовження освіти у (вихованці гуртків основного рівня,  8—9 класах. Базовий (визначальний) етап (8—9 (8—11) класи).
§  вивчати наукові основи вибору професії, класифікаційні ознаки професії, вимоги професій до людини, основні професійно важливі якості, правила вибору професії;
§  оволодіти методиками самопізнання, самооцінки; розвивати індивідуальні професійно важливі якості;
§  формувати вміння зіставляти вимоги, необхідні для здобуття конкретної професії, з власними можливостями та кон'юнктурою ринку праці;
§  створювати умови для випробування можливостей учнів у різних видах трудової діяльності (консультації щодо вибору професії та навчального закладу; проведення професійного відбору для випускників загальноосвітніх навчально-виховних закладів).
Результат — сформованість особистісно значущого сенсу вибору професії, певної професійної спрямованості, професійне самовизначення учнів, готовність до зміни професійної спрямованості та переорієнтації на суміжні професії, на інші види діяльності відповідно до індивідуальних особливостей учнів та результатів профвідбору.
§  отримати власний інноваційний досвід;
§  розробити дидактичне і методичне забезпечення;
§  створити банк робітничих професій;
§  організувати роботу професійного лекторію;
§  розробити і упровадити «Діловий щоденник вихованця технічного гуртка»;
§  запровадити «Заняття реального трудового життя» (мета яких ознайомлення вихованців гуртків з ситуацією на сучасному ринку праці, правилами та помилками вибору професії, формування мотивації до вибору актуальних на ринку праці професій);
§  активізувати Екскурсії на підприємства та зустрічі з успішними випускниками гуртків.
Рибалка Л.А., методисти, керівники гуртків, батьки, представники підприємств, викладачі навчальних закладів міста.
ІV. Корекційно -оцінний
Вересень 2017 – травень 2019
§  провести моніторинг результатів та якості роботи виконавців проекту, виконати порівняльний аналіз за виробленими критеріями ефективності;
§  здійснити корекцію роботи колективу на основі даних моніторингу;
§  підготуватися до проведення звіту про результати роботи над проектом: аналіз та узагальнення результатів, оформлення методичних матеріалів, даних моніторингових досліджень;
Рибалка Л.А., адміністрація ОЦНТТУМ
V. Підсумковий
Серпень –вересень 2019
§  відзвітувати про результати роботи над проектом;
§  виробити пропозиції до плану роботи ОЦНТТУМ із забезпечення умов поширення інноваційного досвіду серед керівників гуртків позашкільних закладів Чернівецької області;
§  здійснити прогнозування перспективи подальшої роботи.
Рибалка Л.А., адміністрація ОЦНТТУМ
Виховання в сучасному позашкільному закладі здійснюється в контексті національної і загальнолюдської культури, охоплює весь навчально-виховний процес, ґрунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства, держави і нації.
Згідно з Програмою національного виховання учнів одним із напрямків роботи є ціннісне ставлення до праці. У формуванні особистості вихованця гуртка трудове виховання посідає важливе місце. Воно забезпечує підготовку молодого покоління до активної участі у сфері виробництва матеріальних і духовних благ суспільства; формує свідомість, спрямовану на визнання високої соціальної значущості плідної праці людини, потреби в усвідомленому виборі професії, повагу до людей праці, які створюють духовні та матеріальні блага та цінності, навички ведення домашнього господарства, знання про групи професій, вміння професійного самовизначення, розуміння економічних законів і проблем суспільства і засобів їх розв'язання.
Високу результативність профорієнтаційної роботи з вихованцями гуртків, творчих об’єднань забезпечують основні принципи організації навчально-виховного процесу у позашкільних навчальних закладах (практична спрямованість педагогічного процесу, активність вихованців, синтез їх інтелектуальної та практичної діяльності, позитивна мотивація, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, виховання у колективі тощо), що якісно формують готовність особистості до професійного самовизначення. Зокрема, принцип активності відображає активну роль вихованця гуртка, творчого об’єднання під час засвоєння знань, умінь та навичок, їх повноцінну та ефективну реалізацію на практиці; принцип синтезу інтелектуальної і практичної праці в навчальному процесі позашкільного навчального закладу гарантує трансформацію теоретичних знання, здобутих вихованцями, у внутрішні стимули, підґрунтя для нових можливостей пізнання найрізноманітніших сторін людської праці як свідомої творчої діяльності, яка вимагала б великих інтелектуальних зусиль і відкривала б широкі перспективи для пізнання і творчості.
Важливу роль у поетапному формуванні професійної компетентності та ефективному професійному самовизначенні вихованців відіграє також трирівнева класифікація гуртків, творчих об’єднань позашкільних навчальних закладів:
- гуртки початкового рівня забезпечують загальний розвиток вихованця, теоретичне та практичне оволодіння ним певними основами творчої та трудової діяльності;
- гуртки основного рівня створюють психолого-педагогічні умови для розвитку творчої особистості, надають їй глибоку теоретичну та практичну підготовку, формують професійні уміння та навички;
- гуртки вищого рівня – для здібних і обдарованих вихованців – забезпечують поглиблене вивчення професійних знань, розвиток професійно важливих якостей особистості з обраного виду діяльності, індивідуальні форми профорієнтаційної роботи, залучення до пошукової та дослідницької діяльності за обраним напрямом.
Позашкільні навчальні заклади разом з загальноосвітніми, професійними та вищими навчальними закладами мають складати різнорівневу і, водночас, цілісну освітньо-виховну систему, яка індивідуалізує інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток дітей та учнівської молоді в межах єдиного освітнього і соціокультурного простору держави та якісно забезпечує професійне самовизначення і творчу реалізацію особистості.
З огляду на це методичний кабінет позашкільної освіти рекомендує:
- керівникам, методичним службам, педагогічним працівникам позашкільних навчальних закладів посилити увагу до проблеми організації профорієнтаційної роботи з вихованцями гуртків, творчих об’єднань;
- забезпечити оптимальні психолого-педагогічні умови для професійного самовизначення вихованців гуртків, творчих об'єднань з урахуванням їх вікових та індивідуальних особливостей;
- інтегрувати зусилля позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладів щодо ефективної організації профорієнтаційної роботи з дітьми та учнівською молоддю.
В ході організації навчально-виховного процесу в необхідно забезпечити реалізацію основних завдань профорієнтаційної роботи з вихованцями:
- ознайомити дітей та учнівську молодь з професіями та правилами свідомого вибору професії, що рекомендовані МОН України;
- забезпечити формування та розвиток спрямованості особистості на самопізнання і власну активність як основу майбутнього професійного самовизначення;
- навчити співставляти свої здібності з вимогами, необхідними для набуття конкретної професії, складати на цій основі власний проект оволодіння обраною професією;
- забезпечити розвитку професійно важливих якостей особистості тощо.
Професійна орієнтація вихованців гуртків позашкільних навчальних закладів має забезпечити реалізацію наступних функцій:
- психолого-педагогічної – виявлення і розвиток професійних інтересів, нахилів та здібностей дітей та учнівської молоді, надання їм психолого-педагогічної підтримки в пошуку життєвого покликання, засвоєння системи знань, що дозволяють вибрати і здійснювати професійну діяльність, визначення дієвих шляхів і способів управління професійним самовизначенням;
- соціально-економічної – підготовка майбутнього конкурентоспроможного працівника, здатного професійно самовдосконалюватися та вести активний пошук виду трудової діяльності;
- медико-фізіологічної – корекція професійних планів вихованців з урахуванням стану здоров’я та окремих фізіологічних можливостей, необхідних для якісного виконання професійної діяльності.
 
В основу профорієнтаційної роботи з вихованцями гуртків  позашкільних навчальних закладів має бути покладено наступні принципи:
    - особистісно орієнтований підхід у здійсненні професійної орієнтації дітей та учнівської молоді;
    -  комплексний характер профорієнтаційних послуг;
    -  діяльнісний підхід до визначення професійної придатності особистості;
    -  узгодження виробничих інтересів особистості та потреб суспільства через ринок праці тощо.
Відповідальність за організацію профорієнтаційної роботи у комплексних та профільних позашкільних навчальних закладах покладається на їх керівників, а її безпосереднє проведення – на методистів, керівників гуртків, практичних психологів.
Вивчення питання професійного самовизначення дітей та учнівської молоді, подальшої професійної освіти та працевлаштування випускників позашкільних навчальних закладів доцільно здійснювати спільно з батьками вихованців, педагогами основної школи, центрами (відділами) профорієнтації територіальних центрів зайнятості, що дозволить коректувати проведення профорієнтаційної роботи та підвищить її ефективність.
Професійна орієнтація вихованців гуртків, творчих об’єднань позашкільних навчальних закладів має включати такі основні елементи: професійну інформацію, професійну консультацію, професійний добір, професійний відбір та професійну адаптацію.
Професійна інформація – забезпечує ознайомлення дітей та учнівської молоді із змістом і перспективами розвитку професій, формами та умовами оволодіння ними, станом та потребами ринку праці, вимогами до набуття конкретних професій, можливостями професійно-кваліфікаційного становлення тощо.
Професійна консультація – науково організована система взаємодії психолога-профконсультанта та вихованця, що потребує допомоги у виборі професії чи виду діяльності на основі вивчення її індивідуально-психологічних характеристик, професійних інтересів, нахилів, стану здоров'я, особливостей життєвої ситуації та з урахуванням потреб ринку праці.
Професійний добір – є системою профдіагностичного обстеження особи, що спрямована на визначення конкретної професії, найбільше придатної для оволодіння нею конкретною особою.
Професійний відбір – визначення ступеню придатності особи до окремих видів професійної діяльності відповідно до нормативних вимог.
Професійна адаптація – сприяння входженню особи у подальшу трудову діяльність та практична перевірка правильності професійного вибору.
Розвиток здатності дітей та учнівської молоді до професійного самовизначення у позашкільному навчальному закладі має здійснюватися на основі таких форм профорієнтаційної роботи (з обов’язковим врахуванням вікових та фізіологічних особливостей вихованців): профорієнтаційних занять, бесід, лекцій, групових та індивідуальних професійних і медичних консультацій; профорієнтаційних ігор, ситуацій, психологічних тренінгів, вправ; пошукових та дослідницьких навчальних проектів; навчальних екскурсій; зустрічей з уславленими представниками груп споріднених професій та ветеранів праці; "Днів кар’єри" тощо. При проведенні вищеназваних профорієнтаційних заходів з вихованцями гуртків, творчих об’єднань необхідно забезпечити використання наступних методів професійного самовизначення (самоаналіз особистісних якостей, аналіз професій, практична проба сил; ін­терв'ювання, спостереження, анкетування; контроль знань, експертна оцінка; пошукові ситуації, моделювання професійної діяльності, творчі завдання, експерименти) тощо.
Найбільш вживаним компонентом профорієнтаційної роботи в гуртках, творчих об’єднаннях позашкільних навчальних закладів є професійна інформація, що забезпечує ознайомлення вихованців із змістом і перспективами розвитку професій, формами та умовами оволодіння ними, станом та потребами ринку праці, вимогами до набуття конкретних професій, можливостями професійно-кваліфікаційного становлення тощо.
При проведенні профорієнтаційної бесіди з вихованцями гуртків, творчих об’єднань позашкільних навчальних закладів радимо дотримуватися сталого алгоритму, що передбачає наступні складові:
1) загальні відомості про професію:
- місце і роль професії в економічному розвитку держави та суспільства, науково-технічному прогресі;
- коротка характеристика галузі виробництва, де застосовується дана професія, її соціально-економічне значення;
- короткий історичний нарис виникнення професії та перспективи її розвитку на сучасному етапі;
- приклади біографій та трудових досягнень кращих представників даної професії.
2) навчальна інформація про виробничий зміст професії:
- сфера діяльності та вид праці;
- предмет, засоби та продукт (результат) трудової діяльності;
- основні знаряддя праці, виробничі операції, робоче місце працівника;
об'єм механізації та автоматизації праці;
- загальні та спеціальні знання, вміння і навички, моральні якості представника даної професії;
- зв'язок даної професії з іншими професіями та виробничими спеціальностями.
3) основні відомості про умови праці та вимоги професії до людини:
- санітарно-гігієнічні умови праці (температурний режим, чистота повітря, освітленість, шум);
- режим та ритм праці;
- спеціальні вимоги до фізичних та фізіологічних особливостей людини (характеристика видів мислення, пам'яті, уваги, темпераменту, моторно-рухові дії тощо), віку та здоров'я (медичні протипоказання);
- характер труднощів у виробничій діяльності, можливість виробничих травм та профзахворювань;
- елементи творчості у виробничій діяльності;
- економічні умови праці за даною професією (система оплати праці, відпустка);
- вплив професії на рівень життя працівника, його добробут та побут.
4) інформація про систему професійної підготовки:
- можливі шляхи здобуття професії (навчальні курси, НВК, професійно-технічні та вищі навчальні заклади);
- зв'язок професійної підготовки з навчальною та трудовою діяльністю в загальноосвітніх школах та позашкільних навчальних закладах;
- рівень та об'єм професійних знань, умінь та навичок необхідних для отримання початкового кваліфікаційного розряду з даної професії;
- перспективи професійного зростання та перепідготовки;
- джерела додаткової інформації про професію (періодичні видання, навчально-методична література, теле- та радіотрансляції, комп'ютерні носії тощо).
РЕЗУЛЬТАТИ І, ІІ, ІІІ ЕТАПІВ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ
ЕТАП
ЗМІСТ
ФОРМА ПРЕДСТАВЛЕННЯ
Підготовчо-організаційний
Визначення актуальності та перспективності для ОЦНТТУМ розробки цієї проблеми, узагальнення передового досвіду з проблеми
Аналіз працевлаштування випускників гуртків попередніх років в вигляді таблиці, випуск дайджесту
Планово-прогностичний
Розробка та представлення проекту
Друкований варіант, електронна презентація  
Організаційно-виконавчий
Формування ціннісних орієнтацій, мотивація самопізнання, установка на власну активність у професійному самовизначенні  
Фотоальбоми, відеофільм, альманах, плакати


СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1. Закон України "Про позашкільну освіту" // Позашкільна освіта в Україні (нормативно-правові акти). – К.: НЕНЦ, 2002. – С. 3-32.
2. Концепція позашкільної освіти та виховання // Виховна робота в закладах освіти України. Випуск ІІ. Збірник нормативних документів та методичних рекомендацій. – К.: ІЗМН, 1998. – С. 192-203.
3. Концепція державної системи професійної орієнтації населення // Книга керівника позашкільного навчального закладу. – Х.: Торсінг, 2006. – С.349-354.
4. Концепція профільного навчання в старшій школі // Інформаційний збірник МОН України. – 2003. – №24. – С.3-14.
5. Положення про позашкільний навчальний заклад // Позашкільна освіта в Україні (нормативно-правові акти). – К.: НЕНЦ, 2002. – С. 39-45.
6. Положення про організацію професійної орієнтації населення // Книга керівника позашкільного навчального закладу. – Х.: Торсінг, 2006. – С.354-360.
7. Положення про професійну орієнтацію молоді, яка навчається // Виховна робота в закладах освіти України. Випуск ІІ. Збірник нормативних документів та методичних рекомендацій. – К.: ІЗМН, 1998. – С. 205-209.
8. Анненков В. Визначення ціннісної орієнтації учнівської молоді при виборі професії // Професійно-технічна освіта. – 2002. – №1. – С.38-39.
9. Балл Г. Психолого-педагогічні засади професійної орієнтації школярів // Психолог. – 2004. – №8. – С.2-11.
10.  Варнавських К.М. Проблеми професійного самовизначення молоді на сучасному етапі ринкових перетворень // Педагогіка і психологія. – 2002. – №4. – С.109-115.
11. Гаврилюк В.Ю. Профорієнтаційна робота у позашкільних навчальних закладах та її нормативно-правове забезпечення // Позашкільний вісник. – 2005. – №5 (9). – С.4.
12. Добровольська Л.П., Яремчук С.В. Здібності як один з головних критеріїв професійного відбору // Педагогіка і психологія. – 2001. – №2. – С.73-78.
13. Жемера Н. Вибір професії: престиж чи усвідомленість? // Директор школи (Шкільний світ). – 2001. – №44. – С.10-11; №45. – С.10-11.
14. Жемера Н. Сутність та особливість процесу професійного самоврядування учнів старших класів // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2002. – №4. – С.26-30.
15. Загребельний С. Профорієнтація старшокласників на виробничі спеціальності // Рідна школа. – 2003. – №4. – С.52-54.
16. Кравецький В. Особливості вибору професії школярами в умовах ринку праці // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2003. – №3. – С.23-26.
17. Матвєєв О., Жемера Н. Технологія професійного самовизначення // Директор школи (Шкільний світ). – 2003. – №43. – С.11-12; №44. – С.14; №45. – С.11-13.
18.  Мачуський В.В. Сучасні проблеми професійного самовизначення учнівської молоді // Позашкільний вісник. – 2005. – №5 (9). – С.1-2.
19.  Муранова Н. Технологія допрофесійної підготовки старшокласників // Рідна школа. – 2004. – №9. – С.49-52.
20. Носков В. Від самопізнання до своєї професії // Психолог. – 2005. – №1. – С.15-18.
21. Півень Г. До проблеми професійного самовизначення старшокласників у сучасних умовах // Вересень. – 2002. – №4. – С.80-84.
22. Професійна орієнтація: як зробити вибір // Позакласний час. – 2001. – №28. – С.2-18.
23. Професійний вибір: Класифікація професій за типами // Позакласний час. – 2003. – №9. – С.53 (вкладка).
24. Пустова Я.Є. Профорієнтація: проблеми, досвід, перспективи // Завуч (Перше вересня). – 2003. – №9. – с.2-3.
25. Романенко Л. Професійне самовизначення учнів // Сільська школа України. – 2006. – № 7. – С.14-21.
26. Сарібіатов А.Н. Особистісний план професійного самовизначення учнів // Управління школою. – 2004. – №8. – С.15-17.
27. Сиротенко А.Й., Пустовіт Г.П., Мачуський В.В. Соціально-педагогічні основи діяльності позашкільних закладів у сучасних умовах: Науково-методичний посібник. – Київ: Грамота, 2005. – 80 с.
28.  Таньшина А. Професійно-педагогічні засади профорієнтаційної роботи (на матеріалах про вітчизняні наукові школи) // Рідна школа. – 2003. – №6. – С.14-16.
29. Твоя майбутня професія. Довідник / Упор. Д.О.Закатнов. – К.: Українська книга, 1999. – 312 с.


Методичні рекомендації по формуванню мотивації на заняттях гуртка.




Він проявляться в навчанні у вигляді ставлення вихованця гуртка до сукупності дій, в результаті яких формується компетентності певного рівня. Для проведення заняття керівнику гуртка пропонуються такі рекомендації, впровадження яких сприятиме створенню мотиваційних моментів. Вони є основою особистісно-зорієнтованого заняття.
 • Використовувати різноманітні форми й методи організації роботи, що враховують суб'єктивний досвід вихованців щодо теми. Яка розглядається.
• Створювати атмосферу зацікавленості кожного вихованця гуртка як у власній роботі, так і в роботі всього  колективу.
• Емоційний виклад матеріалу – запорука результативності заняття.
• Стимулювати вихованців до використання різноманітних способів виконання завдань на занятті без побоювання помилитися.
• Заохочувати прагнення вихованців до самостійної роботи, аналізуючи під час заняття різні способи виконання завдання, запропоновані вихованцям гуртка, відзначати та підтримувати всі прояви діяльності, що сприяють досягненню вихованцями мети.
• Створювати педагогічну ситуацію спілкування, що дозволяє кожному вихованцеві гуртка, незалежно від ступені його готовності до заняття виявляти ініціативу, самостійність і винахідливість у способах роботи.
• Обговорювати з вихованцями наприкінці заняття не лише те, «що ми дізналися» ( що опанували), але й те, що сподобалось( не сподобалось) та чому; що хотіли б виконати ще раз, а що зробити по – іншому.
• В кінці заняття аналізувати не лише правильність ( неправильність) відповіді, але і її самостійність. Оригінальність, бажання вихованця гуртка шукати та знаходити різноманітні способи виконання завдань.
• Оголошуючи домашнє завдання, слід повідомляти не лише його зміст та обсяг, але й давати докладні рекомендації щодо раціональної організації навчальної роботи, яка забезпечить виконання домашнього завдання. Працювати над диференціацією завдань.

На занятті вихованець гуртка повинен бути настроєний на ефективний процес пізнання, мати в цьому особисту зацікавленість, розуміти, що й навіщо він виконуватиме. Без виникнення цих мотивів навчання, без мотивації навчальної діяльності пізнання не може принести позитивний результат.

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
« Шляхи формування мотивації на занятті»

1. Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди ( залучається суб’єктивний досвід вихованців гуртка, приводяться цікаві приклади, парадоксальні ситуації, вказується на практичне значення теми).
2. Створення проблемної ситуації.
3. Мотивація навчальної діяльності шляхом використання технології « Мозкова атака».
4. Мотивація навчальної діяльності шляхом опрацювання тексту періодичних видань.
5. Мотивація навчальної діяльності за технологією « Незакінчене речення».
6. Мотивація навчальної діяльності шляхом виготовлення саморобних посібників.
7. Мотивація навчальної діяльності шляхом використання творчих завдань (вихованці гуртка самі добирають запитання для колег, складання кросвордів, загадок; написання фантастичних оповідань, есе, віршів; художні завдання, наприклад, « Яким я уявляю собі…», « Що станеться, якщо…?» і ін.).
8. Мотивація навчальної діяльності шляхом використання під час заняття художньої та науково – популярної літератури через мережу Інтернет.
9. Мотивація навчальної діяльності шляхом створення ситуації успіху. ( Потрібно чітко і яскраво поділити матеріал на частини, чим більш рельєфно показано логічні зв’язки між ними, підкреслено складові, що містять нові знання, тим більш зрозумілим є його зміст. Цьому сприяють наголошення на ключових словах, наявність плану викладу, питання до нього. Якщо матеріал конкретизується рисунками, словесними прикладами, близькими до особистісного досвіду вихованців, то він стає доступним для розуміння і викликає інтерес до свого предмета).
10. Мотивація навчальної діяльності на основі діяльнісного підходу до навчання.
- Навчальна діяльність під керівництвом керівника гуртка ( завдання для вихованці гуртка: "Чи існують інші способи виконання роботи?", "Виконайте роботу у вигляді графіка, схеми» та ін.)
- Самостійна начальна діяльність.( Можливе використання алгоритму дій на занятті. Керівник гуртка виступає у вигляді консультанта).
- Самоосвітня діяльність керівника гуртків (осмислення узагальнених способів розв’язання задач, виокремлення в матеріалі ідей, принципів, законів; складання планів, тез, конспектів, анотацій, рефератів; робота з довідниками, каталогами, словниками, енциклопедіями; прийоми підготовки до державної атестації, тематичного оцінювання, семінару, лабораторних і практичних робіт).
11. Мотивація навчальної діяльності з допомогою екстраполяції (перенесення об’єкта в уявне майбутнє, використання прийому парадоксів, прогнозування розвитку подій, проведення конкурсу пропонованих теорій…).
12. Мотивація навчальної діяльності в процесі пізнавальних ігор та ігрових ситуацій.
13. Мотивація навчальної діяльності з допомогою прийомів роботи з текстом. ( Порівняти текст з раніше прочитаним; керівник гуртка, пояснюючи матеріал, свідомо припускається помилок), а вихованці гуртка фіксують помічені помилки в зошитах. Екстраполяція – функція мозку прогнозувати.



Передбачте заходи на 2017/2018 навчальний рік у плані виховної роботи гуртка — відзначте важливі пам’ятні та ювілейні дати  https://drive.google.com/file/d/1cC3NimJ9XWZyWgsBTolVj3thDKltKt44/view?usp=sharing

МЕДІА
Мережі для спілкування вчителів та учнів

Ментальні карти
Mindomo 
Google.it
Mindmeister  
Tiki-toki
MindMup2
Mind42
XMind
Mapul
Loopy
Heganoo
Spiderscribe
MindMapFree
Створення навчального відео
Інтерактивна дошка
Презентації он-лайн
Створюємо хмари слів
Мультимедійні постери, плакати, оголошення
Робота з зображеннями (фотоколажі)
Он-лайн конвектори
Перетворення PDF файлів
Різні медіа, цікаві сайти
Готуємося до уроку
Он-лайн конструктор для поурочного планування
Шкільні підручники он-лайн
Шкільні електронні підручники
Посібники з математики
Створюємо проекти
Робота з QR Code
Створення навчальних посібників та карток
Обираємо відео для уроку
Редагування мультимедіа
Створення навчального плейлиста
Для роботи з друкованими матеріалами он-лайн
Редагування або створення матеріалів
Для фінансування шкільного проекту
Методичний портал
Ресурси для вчителя початкових класів
5 он-лайн сервісів для опитування учнів
5 програм для візуалізації (інфографіка)
Технологія "Перевернутий клас"
Ресурси для створення презентацій
Кейс - уроки
Освітній портал ТМ (Youtube)
Челленж
Сервіси для роботи над проектами
Он-лайн редактори для роботи з мультимедіа
Інтерактивні вправи з LearningApps 
Інструментарій для сумісної он-лайн роботи
Створення цифрових уроків за 5 хвилин
Форум педагогічних ідей "Урок" (сетрифікат)
Інтернет-ресурси для освітян
Ігровий прийом Quest
Як розвивати критичне мислення учнів ?
Як закохати учня в свій предмет ?
                                    Вчителю математики
Наукові конференції
Інноваційні наукові дослідження: теорія, методологія, практика (23-24.02.2018)
Сучасні проблеми математики і її застосування в природничих науках та інформаційних технологіях (20.02.2018)
6-а Міжнародна науково-практична конференція "Наукова комінукація в цифрову епоху"
Центр наукових досліджень
Всеукраїнська студентська наукова Інтернет-конференція "Сучасні інформаційні технології в освіті і науці"

Всеукраїнська студентська конференції "Крок у науку"
Всеукраїнська наукова шкільна конференція "Крок у науку"

Немає коментарів:

Дописати коментар

18 квітня - Всесвітній день радіоаматора

Щорічно 18 квітня великий загін ентузіастів-радіоаматорів у всьому світі відзначають своє «професійне» свято — Всесвітній день радіоаматор...